Tuesday, March 17, 2009

Murah di sini mahal di sana

Dalam perjalanan ke Madras India menaiki kapal Chidambaran, aku duduk di kelas Bunk. Itu kelas ekonomi. Ada katil dua tingkat. Makan kena beratur. Selimut bawa sendiri. Tapi semua itu aku nikmati dengan penuh kegembiraan. Segalanya baru dan segalanya asing bagi ku. Taada muka melayu. Semua wajah keturunan India. Bahasapun mereka guna bahawasa tamil. Kalau adapun India dari Malaysia, di atas kapal ini mereka buat buat tidak pandai bahasa Malaysia. Entah kenapa aku pun tak tahu. Tapi aku dapat agak. Di sana ada perasaan bangga kepada negara India. Nama kapal di tulis dengan bahasa itu dan hala tujupun menghala ke kelompok itu.
Tapi taapa. Asalkan mereka itu tidak menyindir dan tidak menganggu aku itu pun sudah satu perkara yang aku sangat syukuri. Hairan, kenapa semua orang pakai jam tangan Citizen?. Warna keemasan. Ada yang pakai sampai tiga. Kiri dan kanan tangan. Pelik. Kalau nak melawa pakai satu pun sudah mencukupi. Aku cuba selidik. Tanya punya tanya hasil nya. Rupanyanya, semua jam tangan itu untuk di jual. Harganya tinggi. Di India kalau seseorang itu memakai jam warna keemasan berjenama Citizen di kira hebat. Habis kenapa pakai sampai tiga pasang. Mereka kata jam tangan kalau di simpan di dalam beg, nanti akan di kenakan cukai, Selagi ia tersimpan di pergelangan tangan, tiada cukai di kenakan. Itu lah sebabnya. Ketawa aku di buatnya.
Maknanya sesuatu barang yang di kira murah di suatu negara boleh jadi mahal di negara yang lain. Apa lagi yang menguntungkan. Johny Walker. Itu jenama arak. Tapi jenama itu sangat di gemari oleh penggemar minuman keras di Madras. Seorang kenalan berbangsa Sikh yang berlajar di Chandigar Punjab, membawa dua botol minuman ini. Katanya, sebotol arak tersebut jika dapat di jual boleh menampung dua malam penginapan bilik hotel di Madras. Apa lagi. Sebenarnya banyak lagi barang yang boleh di jual dan menguntungkan. Di sempadan India Pakistan, sireh menjadi bahan seludup. Bermakna daun sireh yang kita buat hantaran pertunangan itu menjadi bahan kegemaran orang-orang di sana hingga menjadikan ia bahan untuk diseludup. Jika kita masuk melalui jalan ini,kita boleh mendapatkan sedikit keuntungan dengan membawa sedikit daun sireh untuk di jual di seberang sana. Itulah norma hidup di sempadan. Di dalam kapal ibarat hidup di sempadan.
Di Turkey mithalnya, kita boleh dapat keuntungan dengan menjual seluar jeans yang kita pakai. Tanggalkan saja dan jual pasti ada kaki seluar jeans akan membeli, tapi kenalah stanby seluar lain. Kisah di Turkey akan dipaparkan nanti Insyaallah.

No comments: