Friday, January 9, 2009

Sebelum bertugas sebagai tukang masak di London aku memang sudah bersedia dengan ilmu masak. Sejak umurku 18 aku sudah boleh memasak. Bukan berlajar tengok- tengok, tapi memang secara formal. Aku menyertai kursus CHRS dari Intitut Teknoloji Mara Shah Alam sekarang ini UITM. Walaupun kursus pendek tapi cukup berkesan dan sangat berfaedah. Dari sini lah eposod hidup sebagai tukang masak bermula. Tapi ilmu ini tidak aku ketarakan . Aku lebih suka merahsiakan ilmu ini. Oleh sebab itu aku terus menimba pengalaman di bidang yang lain.
Lautan hidupku bergelora apabila pertama kali menjadi seorang pemberita majalah. Anih sungguh. Boleh terjebak di dalam karier seorang pemberita tanpa sebarang ilmu pemberitaan mahupun ilmu media. Bagaimana boleh jadi pemberita. Panjang ceritanya. Tapi segalanya bermula dari jawatan sebagai seorang pembantu pejabat, ketika itu lebih popular dengan sebutan peon. Itu hanya batu loncatan. Strategi untuk capai kedudukan lebih tinggi. Tidak siapa akn percaya dan tiada siapa akan menerima jika kita memohon untuk jadi pemberita jika kelulusan sangat minima tanpa sebarang pengalaman. Oleh itu berpaut dulu di dahan yang rapuh. Jika nampak ianya akan patah lompat ke dahan yang lain. Pasti ada dahan yang kukuh boleh di jadikan tempat berpaut. Seorang budak pejabat akan bebas berkeliaran di seluruh pejabat. Kerja membersih pejabat pegawai dan menyusun barangan yang bertaburan sewaktu kerja di jalankan. Dari situ aku mengenali ramai wartawan yang kanan, mauupun wartawan artikel. Baik dengan boss. Bagi komitmen, jujur, kuat kerja, jangan ponteng, pro aktif, nescaya cerah masa depan. Bersambung....

No comments: