Friday, February 4, 2011

Review Novel

Saya terbaca sebuah novel yang cuba menyingkap isi hati kekecewaan. Buku itu tebal tetapi tidak menjangkau 500 muka surat. Sebagai seorang peminat novel saya sangat teruja melihat cover dan coretan di muka belakang. Sesiapa saja yang melihat buku ini memang tertarik untuk membelinya. Gambar sebuah rumah bercirikan senibina Eropah dipaparkan begitu indah dan tenang hati melihatnya.
Setelah membaca beberapa muka surat, saya mula terasa hambar dan di kepala meruntun satu noktah. Saya tidak sabar mahu menunggu permulaan plot cerita dan dan saya juga tertunggu-tunggu di mana watak utama dan di mana watak sampingan. Setelah terus membaca, belum ada tanda penulis menentukan hala tuju penulisan ini. Siapa yang memainkan watak langsung tidak diperkenalkan., Watak suami sangat kabur dan watak isteri terlebih paparan.

Ada seorang lagi yang sangat ditunggu2 kehadirannya juga tidak muncul hingga ke akhir halaman. Apapun yang diungkap, saya terus juga membaca, dengan satu harapan penulis dapat menceritakan dengan terang apakah mesej sebenar tulisan ini. Terlalu hambar dan penuh dengan ekspresi yang adakalanya terlalu menjemukan. Ketika satu dialog diungkapkan, dihiasi ekspresi berbunga2. Dialog pendek di sambung ke halaman yang lain. Tidak dapat hendak dikaitkan kerana dialog itu telah terlepas jauh. Tangisan juga terlalu banyak hinggakan buku ini boleh di beri tajuk ' Hujan Dinihari'.

Saya terus membaca walaupun terasa sangat seksa untuk menghabiskan bacaan. Tetapi tidak mengapa kerana buku ini tebal dan masih ada harapan untuk menemui satu noktah. Baca terus membaca, tetapi hampa. Penulis masih bermain kata2. Kesalahan sang suami yang dianggap terlalu besar tidak di luas lebar hingga tidak meyakinkan malah kesalahan watak utama terserlah hebat. Banyak flash back yang tidak di jelaskan dengan rapi membuatkan saya jadi jemu. Lokasi rumah juga tidak di luas lebar dan saya tahu kisah ini ada kaitan di antara dua benua. Tetapi penulis gagal merangkumkannya.

Watak keluarga juga memeningkan kepala. Adakah watak itu berada di dunia atau benua yang sama.? Bangsa juga memainkan peranan besar di dalam menghiasi tulisan ini. Hingga ke akhir halaman, saya dan mungkin semua pembaca tidak tahu apakah bangsa pasangan penulis dan bagaimanakah fahaman agamanya. Jika dihuraikan sikap tidak mengikut perintah agama, mungkin pembaca akan bersimpati tetapi saya tidak lihat pasangan watak utama begitu menyerlah dan sukar untuk menilai keburukkannya.

Apapun terlalu banyak yang perlu diperbetulkan sebelum buku ini terbit di pasaran.

Novel atau buku atas apa genre sekalipun tidak boleh sewenang-wenangnya di taburkan di pasaran. tetapi saya yakin terbitan buku ini ada satu tuntutan sosial demi membantu penyelsaian terhadap sesuatu masalah,. Tetapi setelah membaca keseluruhan novel ini, saya berpendapat , kandungan dan cerita yang dipaparkan tidak boleh membantu untuk maksud yang saya sebutkan.

Adakalanya penerbit mengeluarkan buku kerana tulisan itu memang baik dan ada nilai komersial.
Adakalanya penerbit menyiarkan buku semata2 kerana penulis itu ramai peminat dan telah menempa nama saperti Ramli Awang Murseed , atau Ain Maisara penulis PTS.
Adakalanya penerbit mengarahkan editor menguruskan buku yang tidak berkualiti semata2 kerana ada satu agensi sanggup membeli dengan bilangan yang banyak.
Adakala penerbit mencetak hanya seribu naskhah buku yang ditulis penulis baru atas dasar buku itu tidak akan laku di pasaran. Kenapa diterbitkan jika dilihat tidak akan laku di pasaran? Jawapannya begini.

Keputusan untuk mencetak adalah di tangan satu badan yang dianggotai beberapa orang editor, pengurus,. termasuk bahagian pemasaran. Editor juga campur tangan tetapi kata2 dan buah fikiran editor tidak kuat dan seringkali ditewaskan oleh wakil bahagian pemasaran sedangkan bahagian pemasaran tidak membaca terlebih dahulu manuskrip yang di tulis. Akhirnya buku yang bagus diterbitkan dan dicetak hanya seribu. tetapi setelah dua minggu di dalam pasaran, pihak pemasaran jadi kelam kabut kerana buku yang dianggap tidak laku mendapat sambutan hangat dan di cari oleh ramai pembaca, TV juga turut menceritakan kehebatan buku ini.Akhirnya buku ini jadi 'best seller'

Melihat situasi buku yang baru saya baca, saya yakin dan percaya ia di cetak berdasar tuntutan sosial kerana penulis telah mendapat liputan yang sangat meluas dan kisah silamnya telah menjadi bualan hangat. Oleh itu pembaca akan membeli saja buku ini dengan harapan dapat berkongsi masalah tetapi bagi saya matlamat tidak sampai.

Nasihat saya supaya, penulis lebih merancang plot dan jalan cerita., Pembaca mahukan hiburan dan mahukan kepuasan setelah membaca. Pembaca juga sanggup berkongsi duka dan kekecewaan tetapi jika olahan tidak dilakukan dengan baik, pembaca akan menghentikan bacaan dan membakul sampah buku ini.

Penulis boleh berjaya menjadi seorang penulis novel yang disegani., Syarat utama, penulis mesti mengubah cara tulisan dan merancang terlebih dahulu sebelum menulis. Plot dan jalan cerita sangat penting. Saya ulangi, Plot dan jalan cerita sangat penting. Nama watak juga penting, Nama tempat dan lokasi cerita mesti di isbatkan. Waktu kisah yang hendak dipaparkan juga mesti selari dan banyak lagi perlu difikirkan., Apapun Novel ini banyak membawa ekspresi yang cantik dan mengkagumkan. Bahasanya juga baik dan tidak banyak perlu dikomen. Semua yang tersirat dan tersurat, penulis sendiri yang memahami. Saya tidak dapat menghayati novel ini dengan hati yang gembira kerana watak utama menyerlahkan terlalu banyak komflik diri dan terlalu banyak menyalahkan pihak ketiga. Di manakah keadilannya kisah ini ?

No comments: