Friday, November 4, 2011

Pelayaran Di Laut Merah

Tiba masanya, pasti kembara akan disambung semula, Setelah berhempas pulas menciduk sebanyak mungkin Ilmu, aku membuat persiapan meninggalkan bumi Mesir. Ada dua kapal penumpang memberi perkhidmatan pengangkutan laut untuk ke Tanah Suci Mekah. Kapal-kapal ini bertolak dari pelabuhan Suez dan pelayaran berakhir di pelabuhan Jeddah. Qamar Assaudi dan kapal Alfaiz.

Aku menempah tiket untuk ke Jeddah menaiki kapal Alfaiz. Sebelum bertolak ada beberapa urusan dokumantasi perlu dibereskan. Semuah jemaah haji mesti terlebih dahulu mendapatkan visa haji dari kedutaan Arab Saudi. Aku tidak mahu terjadi kesilapan kali kedua.

Dulu ketika mahu mengerjakan ibadat haji dari Damascus Syria aku tersilap langkah. Pemergian aku ke sana tanpa merujuk kedutaan Arad Saudi terlebih dahulu. Akhirnya aku ke Tanah Suci tanpa mempunyai visa haji. Entah kenapa kesilapan bodoh itu berlaku. Sepatutnya aku dihumban semula ke Damascus tetapi Allah maha kaya lagi penyayang. Tanpa masalah aku dibenarkan masuk. Imigresen Arab Saudi membenarkan aku masuk tanpa mengambil berat soal kelalaian aku itu........apa jadi seterusnya. Sila rujuk Bab Tiga dalam Rindu Eropah Tawan Damascus episod 2 yang bakal terbit tidak lama lagi.

No comments: