Wednesday, July 30, 2008

ke laut menjadi pulau

Hantarlah saya ke mana saja. Hidup tetap penuh ceria. Tanpa modal saya tetap akan menghasilkan pendapatan. Kecil-kecilan lama-lama membiak jadi besar. Tiba diJohor Bharu satu petang bagi saya adalah asing.Apa tidakanya, bandar itu adalah pertama kali dijejaki.Taada kenalan. Taada saudara mara.Taada wang untuk menyewa bilik. Habis nak buat macam mana.

Relak. Jangan gabra. Jangan panik. Mulakan langkah.Cari di mana ada projek pembinaan. Dah jumpa kenalkan diri dengan penghuni kongsi pekerja. Sudah tentu penghuninya pendatang asing. Mungkin indon, mungkin bangla,mungkin Myanmar,mungkin rakyat tempatan . Minta kebenaran untuk tinggal kerana esok mahu mohon pekerjaan. Besok akan berjumpa taukeh. Biasanya kalau bersopan santun permohonan akan dilayan dengan baik.

Berhubunglah dengan baik dengan sesiapa saja, tidak kira bangsa. Jadikan mereka sebagai teman berbual dan teman berkongsi pengalaman. Keesokan hari, berjumpa taukeh dan merayu kerja . Jangan tanya berapa gaji. Jangan tunjukkan sifat bodoh. Jika berjaya teruskan kerja.Pastikan tugas yang diberi terlaksana dengan hebat. Puaskan hati majikan. Beri komitmen sepenuhnya.

Gaji biasa buruh di ne

No comments: