Monday, August 18, 2008

ku berdua dengan Pak Sudan yang berumur 60. Tapi masih sehat. Setelah habis di basuh, kereta di arahkan bergerak ke hadapan untuk dikering dan di lap. Ada enam pekerja untuk tugas itu. Pemandu keluar dia keluarkan dua helai duit pound berniai 20 pound setiap satu. Dia minta serahkan duit itu kepada dua tukang tembak air. Siaopa lagi kalau tidak aku dan Pak Sudan itu. Rahu berapa nilanya. Seorang RM 140. Banyak tu.


Itulah saperti yang aku kata. Rajin semua dapat. Mana permit kerja. Ta ada pun. Kalau boleh buat lagi. Ke laut jangan tenggelam. Dua hari aku bekerja, belum cerita bab duit tips terkumpul selepas kerja. Campur gaji dua hari aku dapat hampir 100 pound. Sekitar 600 RM. Bahasa pekerja dua. Inggeris dan arab. Kebanyakkan pekerja dari Sudan, Tunisia, Mesir Eritiria dan Bugaria. Aku tahu dua bahasa itu. Bahasa arab paling. Nak tahu macam boleh lancar, tunggu blog seterusnya.

No comments: