Saturday, January 2, 2010

gelek kuali di kota London

Setelah beberapa bulan bersama EMO (nama sebuah pusat cucian kereta otomatik di UK)aku terjumpa satu iklan di Gumtree UK. Pemilik restoran mahukan seorang tukang masak yang boleh mengendalikan masakan asia tenggara. Apa lagi, akupun terus 'klik'. Chris, nama taukeh panggil interview. Tiba di Camden Town jam sepuluh pagi. Masuk sebuah restoran. Chris ada di dalam dan sedang menunggu ketibaanku.

Rupanya Chris ni berasal dari Sri Lanka dan telah berhijrah selama duapuluh tahun di bumi UK ini. Dia sekarang memiliki 9 buah restoran di daerah Camden Town ini. Nanti akan ku ceritakan bagaimana tambi Sri Lanka ini boleh jadi pemilik kepada 9 buah restoran.

Setelah soal jawab selesai, aku dibawa ke sebuah lagi restoran di sebelah bangunan. Di sana aku diperkenalkan kepada seorang Chef wanita berkulit hitan. Nicky namanya. Chris mohon supaya aku menyediakan dua masakan sebagai bukti, aku boleh masak. 'Mee Goring Mamak' dan Nasi Goreng'. Itulah resepi pemintaan Chris.

Tidak menunggu lama aku memulakan kerja dengan bantuan Nicky. Segala keperluan untuk masakan ada tersedia. Nicky memberikan kerjasama baik. Aku rasa tidak kekuk berada di dalam dapur restoran Zensai ini. Aku mengambil masa selama sepuluh minit untuk menyiapkan dua masakan tersebut. Setelah dihias makanan tersebut dibawa kepada Chris. Setengah jam aku menunggu sambil berbual-bual dengan Nicky.

Chris muncul dengan membawa sendiri pinggan yang baru di kosongkan. Jarang sekali seorang pemilik restoran membawa pinggan mangkuk ke dapur. Dia menuju ke 'sinki' dan setelah meletakkan pinggan tersebut di sana, Chris menghampiriku. Dia menghulurkan tangan untuk bersalam. Di dalam hatikan jadi tanda tanya. Kenapa nak bersalam sekali lagi. Debaran semakin memuncak. Aku dapat rasakan jantungku bergerak pantas.

"When I eat your mee goring masak, I feel like I,m in PJ (Petaling Jaya). " Itu komen Chris sambil tersenyum. Kemudian dia membuat pengakuan. " I like your food and you got the job." Sambil berpaling meninggalkan aku terpinga-pinga.

Dari saat itu mulalah aku bergelar Chef di bumi London.

No comments: